Henk-in-Korea-en-Taiwan.reismee.nl

Aankomst in Seoul en eerste impressies

Aankomst op Incheon International airport en eerste impressies van Korea

Na een prima vliegreis landde ik op Incheon International Airport, dit vliegveld ligt op een eiland: Dit gaf meteen al een probleem je kunt er niet fietsend af komen, de wegen zijn Highways. De enige optie is de trein (fiets gratis mee, dat dan weer wel) naar de buitenwijk van Seoul: Incheon. Incheon is een ‘Young Urban City’, leuk levendig betaalbaar voor jongeren en jonge gezinnen. Hier vind je in tegenstelling tot Seoul-city goedkope hostels, hotels en guesthouses. Helaas wel wat veel beton en te weinig groen.

Geld halen uit de ATM (money-machine) is een stuk moeilijker dan tot nu toe mijn (buitenlandse) ervaring was: 1 op de 6 probeersels met mijn bankpas leverde pas geld op. 1 van de plausibele verklaringen is: ze zijn meer in/afgesteld op Creditcards dan op Debitcards. Echter ik trek geen geld met een Cc, dat is me veel te duur. Het geld heeft net als bij de oude Lire: veel nullen en weinig waarde.

Mijn eerste indrukken van Zuid-Korea zijn prima, goed georganiseerd openbaar-leven: zeer goed openbaar vervoer, nette gratis openbare toiletten, bibliotheken en veel musea zijn gratis. Alles is schoon en netjes, geen armoede en agressiviteit op straat, geen zwerfhonden, geen bedelaars en (dat hoop ik) geen of weinig verborgen armoede. De mensen zijn heel vriendelijk en zien er gezond en netjes uit, velen, zo heb ik me laten vertellen, kunnen zich het bezit van een middenklasse auto permitteren. Het autobezit lijkt mij vrij hoog, de variatie in merken (bijna alleen maar Hyundai’s en Kia’s: economisch protectionisme!?!) is klein, echter het aantal modellen per merk is gigantisch groot

Voor buitenlanders (met een mondje Engels) is het hier best goed vertoeven, de gemiddelde Koreaan spreekt aanvaardbaar Engels, jongeren veelal goed (uitspraak: ietwat afgeknepen laatste lettergrepen/klanken) ouderen wat minder, maar schromen veelal niet je aan te spreken.

Vandaag do 15/9 is een Nationale feestdag: Chuseok= Koreaanse Thangsgiving. Het is in vergelijking met bv gisteren doodstil op straat en de markt (hier achter het flatgebouw waar ik verblijf) is maar voor een heel klein deel open, een dag van onthaasting: prima toch!

Mijn plan is zaterdag echt aan de trektocht te beginnende: een km-tje of 100 richting zuid-zuid-west, op naar de het gebied met de (mooie?) stranden. Het weer is hier prima, een temperatuur van + 28 graden of meer, de vooruitzichten voor de komende week zijn stabiel goed.

Dit is het voor nu, na het weekend komt er een vervolg.

Groet

PS Ik heb me voorgenomen deze keer meer foto’s bij te voegen kijken of dat lukt.

Reacties

Reacties

Thea

Ha Henk,
Verstandig om even rustig aan te doen met een jetlag van ong. 7 uur? Wel een groot verschil met Vietnam,heerlijk relaxed en je kunt uit de voeten quasi taal! Veel fietsplezier en hier vallen de mussen boj bosjes van het dak!

Fem

Fijn dat het een beschaafd land is waar ze redelijk Engels spreken. Rust maar eerst uit voordat je echt gaat fietsen. Het plaatsen van foto's is gelukt, ik snap hoe ik ze moet openen. Ik denk dat Sanne wel zo'n schattig hondje zou willen hebben!
Groetjes en ENJOY!

Mivaro52@ziggo.nl

Hoi henk. Leuk dat je zo gauw schrijft. Als opstarter was de eerste dag prima. Ben benieuwd naar de rest. Groetjes mieke

Piet en Dorien

Hoi Henk, fijn dat de vlucht goed verlopen is en dat je het naar je zin hebt. Nu goed uitgerust aan de fietstocht beginnen. We kijken uit na je volgende verhaal. Groetjes, Piet en Dorien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!