Henk-in-Korea-en-Taiwan.reismee.nl

Ter afronding

Het is nu een week na mijn laatste verhaal, ik ben inmiddels thuis. Het is hier afzien, de kou zit nu al in mijn botten: misschien is een permanent verblijf in tropisch lui-lekker-land, met zo nu en dan een fietsvakantie in Nederland, het overwegen waard: Fem eens even polsen.

Als je de indruk hebt gekregen dat de laatste week in Taiwan het één en al slecht weer is geweest dan bij deze een correctie: de laatste 5 dagen, in en om Tapei, waren weer heerlijke warme dagen. Vandaar dat de overgang van daar naar hier: extreem was.

Nu is het moment daar om Taiwan en Z-Korea eens even op een paar opvallende punten te vergelijken: Korea is veel gedisciplineerder en strakker georganiseerd, het is een erg schoon en opgeruimd land. Ik moet stellen dat de werkende en studerende bevolking erg carière bewust en geld belust is. Taiwan is tot op zekere hoogte goed georganiseerd maar ook voor een deel chaotisch, ietwat vuil en achterstallig. De bevolking is deels nog arm (vooral op het platteland), ik kreeg de indruk dat de ‘toplaag van rijke mensen’ niet zo heel erg groot is.

Wat wegen en verkeer betreft is Z-Korea een land waar m.i. wettelijk bepaald is dat auto’s niet te oud mogen zijn, en het wegennet in puik conditie moet zijn. In Taiwan rijden vrij veel oude, in slechte staat verkerende, auto’s rond, hetgeen in Z-korea kennelijk niet mogelijk is. In Korea rijden geen scooters (brommers) in Taiwan stikt het ervan in de stedelijke gebieden. Deze brommers en oude auto’s produceren (te)veel uitlaatgassen en roetdeeltjes m.a.w. de vervuiling van de lucht op en rond wegen in Taiwan is vaak verstikkend ongezond. Daarvan had ik in Korea totaal geen last.

Sfeer en omgeving: Taiwan is een gezellig land waarbij in het oostelijke deel v/h land de natuur spectaculair mooi is, doordat het toerisme er vrij aardig ontwikkeld is heb je het idee dat het meer werelds is. Korea is toch echt veel meer geïsoleerd met een klein percentage toeristen.

Eten en eetcultuur: In beide landen, zoals in vele Aziatisch landen, voor zover ik ze bezocht heb, heerst een cultuur van ‘eten doe je buiten de deur’ vaak zelfs een straat-eet-cultuur en alle 3 (á 4) de standaard eetmomenten-van-de-dag zijn een soort ritueel van gezellig samen de rust nemen om te eten met volop aandacht voor elkaar. In Taiwan was aanbod van gerechten vele malen groter (dan in Korea): de uitgebreide Chinese keuken, de traditionele Japanse keuken, de oud-volkse aboriginal keuken, de mix(Chinees-Japanse)-keuken en de door westerse fastfood beïnvloedde Taiwanese-keuken. Wat ik daarbij belangrijk vond is dat in Taiwan (in tegenstelling tot Korea) al deze gerechten in eerste instantie niet te heet (spicey) worden opgediend: je proeft de afzonderlijke ingrediënten........It’s all about food

Deze trip is hiermee ten einde op naar de volgende!…..Groet

Henri

En, wat wordt die volgende trip?

Mieke

Leuk dat je zo'n eindevaluatie geeft henk. En idd koud maar nu vooral nat. Groetjes mieke

Wil Brakkee

Geweldig Henk jouw reisverslagen. Ik kreeg het gevoel dat ik met je meereisde. Heel anders dan de standaard reisgidsen.